صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
1

اقتصاد از منظر اسلام:

کسب درآمد حلال:

بعضی از افراد با وجود، خانه و خودروی گران قیمت در میان مردم بدنام اند؛ چون درآمد این افراد از راه های نامشروع و نادرست به دست آمده است و این افراد نه تنها با فعالیت های غیرقانونی و غیرشرعی به هم نوعانشان ظلم می کنند، بلکه برکت را نیز از زندگی خودشان دور می کنند و اقتصاد خود و جامعه را در سراشیبی سقوط قرار می دهند.به همین دلیل با وجود ثروت فراوان در میان مردم بدنام اند.

راه های رسیدن به درآمدهای نامشروع و نادرست:

1) افراد از طریق رانت ها و از موقعیت هایی که با فریب و ظاهرسازی به دست می آورند سوء استفاده می کنند و به درآمدهای کلانی دست یابند.

2) ازطریق احتکار کالاهای مورد نیاز مردم در مواقع ضروری و گران فروختن آن ها

3) تولید و انتشار کتاب ها یا فیلم های مبتذل و غیر اخلاقی برای دستیابی به سود بیشتر

4) فریب مشتری ،کالایی را برخلاف آنچه هست، به مشتری نشان می دهند تا مشتری را فریب دهند.

5) رشوه دادن و رشوه گرفتن

6) رباخواری

7) قاچاق

اقتصاد از منظر اسلام:

نظام های اقتصادی سرمایه داری، انسان را در انتخاب کار و به دست آوردن ثروت آزاد می گذارد و به وی اجازه می دهد از راه های صحیح و غیر صحیح همچون ربا، احتکار، انحصار و ... ثروت کسب کند بدون آنکه برای حقوق دیگران ارزش قائل شود و در این نظام ها و مکاتب مادی،  اقتصاد و ثروت هدف قرارمی گیرد و اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی انسان می شوداز نظر این نوع نظام ها هدف وسیله را توجیه می کند ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله، انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی توان داشت و نمی توان از هر راهی دنبال کسب ثروت و درآمد بود.


سایر مباحث این فصل